Hem > Kolumner > Att minnas Randy Savage.

Att minnas Randy Savage.

Att Randy Savage betydde mycket för wrestlingen är något de flesta redan visste men jag blev trots det förvånad över hur långt dessa nyheter färdades och hur många olika människor som visade sin respekt trädde fram.

När en sak som denna faktiskt når ända till svenska tidningar betyder det oftast att personen varit mycket inflytande eller att något kontroversiellt hänt.

Personligen missade jag det mesta av Savages karriär. Jag började titta på wrestling under sena 1992. Tydligen brukade jag se det med min far vid väldigt ung ålder men det är inget jag minns något av. Den första Savagematchen jag såg var antagligen en squash på Superstars och sedan hans insats i Royal Rumble 1993. Dessutom köpte jag WrestleMania 3 och givetvis var det Savage vs Steamboat som stod ut mest på den galan.

Vid samma tidpunkt fanns vissa utvalda galor att köpa i svensk handel och jag blev bitvis lite mer insatt i Savage när jag såg Wrestlemania 8 (vs Ric Flair) och SummerSlam 1992 (vs Ultimate Warrior). Eftersom han sedan placerades mest som kommentator i WWF såg jag inte honom som aktiv fram till 1995 eller så när han gick till WCW och fejdade med Ric Flair igen. Ett av de upplägg jag minns mest av från den tiden.

Men när TV3 slutade visa wrestling runt 1996 hade jag heller ingen aning om hur jag skulle bete mig för att se produkten. När jag 1998 började köpa videoband från Rob Butcher fokuserade jag mest på WWF, ECW och FMW och vid det här laget (med tanke på de ganska få banden jag beställde – jämfört med hur mycket som producerades) kan jag idag tänka tillbaka och se att jag missade det mesta av Randy Savages karriär. Savage var aldrig en favorit hos mig under tifden jag tittade och han var aktiv men trots detta är han en av de brottarna man faktiskt i efterhand kommer ihåg mest och det talar nog en del för hur bra han faktiskt var. Och med nya ögon idag är det kanske dags att gå tillbaka och se lite av de delar som faktiskt räknades som ”The Macho Man’s” storhetstid.

Vila i frid.

Kategorier:Kolumner
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

