Hem > Kolumner > Vad är underhållning?

Vad är underhållning?

För några dagar sedan skrev Pegasus Kid följande i tråden om de bästa historierna något wrestlingförbund producerat sedan år 2005:

Ifråga om hetta är det LA Parka mot LA Park då det betydde något till skillnad från allt i WWE och TNA som är ren underhållning.

Vidare publicerade MMA Nytt följande debattinriktade fråga på sin blogg:

Fredagsfrågan: Är MMA en sport eller underhållning för dig?

Nu undrar jag när denna begreppsförvirring uppstod? När blev ordet ”underhållning” en term som inte specificerade om vi som tittare blir underhållna eller ej utan snarare en viss produkt som varesig den underhåller eller ej kallas för ”underhållning”?

Merriam Webster definierar termen så här:

en·ter·tain·ment
noun \ˌen-tər-ˈtān-mənt\
Definition of ENTERTAINMENT
1
: the act of entertaining
2
a archaic : maintenance, provision b obsolete : employment
3
a : amusement or diversion provided especially by performers <hired a band to provide entertainment> b : something diverting or engaging: as (1) : a public performance (2) : a usually light comic or adventure novel
See entertainment defined for English-language learners »
See entertainment defined for kids »
Examples of ENTERTAINMENT

    Entertainment was provided by jugglers.
    plays, movies, and other forms of entertainment
    They played games in the evening for entertainment.
    plays, movies, and other entertainments

Jag tänkte ta diskussionen längre än bara att stanna vid wrestling den här gången men kan inte låta bli att komma in på ämnet. Jag lyssnade nyligen på en radioshow om wrestling (det kan ha varit intervjun med MVP men jag minns inte säkert). Det talades om begreppet underhållning och WWE’s ställning till detta kontra wrestling. Personen som intervjuades fastslog att det var tämligen underligt att förkasta det ena begreppet till förmån för det andra (det går åt båda håll). Han ville också föra in begreppen ”in-ring/wrestling entertainment” och ”non-wrestling entertainment” i wrestlingens språkbruk.

Liknande tankar ser vi angående MMA på MMA Nytts forum:

Det ena utesluter inte det andra. Jag ser det som en sport som, i mitt fall, beskådas i underhållningssyfte.

I vissa fall brukar det talas om underhållningsindustrin (film, musik och annat av samma art). Betyder det att allt som kommer från den branschen är underhållande eller kan betecknas som underhållning?

För min del är ordet underhållning något som, en en produktrelaterad diskussion, betecknar en produkt som underhåller mig. Det kan vara en sport eller en konsert. En utställning eller en film. Däremot anser jag att inget av dessa kan reduceras till att själv stå under kategorin underhållning. Det är vad det är och om det sedan underhåller mig kan jag också tillskriva dem termen underhållning eller beskriva dem som underhållande men inte finns det någon produkt i världen som i sin grund alltid kan beskrivas som ”underhållande”?

 

Vidare diskussion kan föras här.

Kategorier:Kolumner
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

